Stagiairs voelen zich aan hun lot overgelaten

Werkgevers onderschatten stages, zegt Maarten Brand, auteur van Het grote stageboek voor werkgevers. Ze zouden meer tijd in stagiairs moeten steken, al was het maar omdat zij later aantrekkelijke werknemers kunnen zijn. Op het eerste gezicht is elke stage een win-winsituatie voor alle partijen:
de stagiair leert zijn of haar kennis toe te passen op de werkvloer en het stagebedrijf heeft er tijdelijk een goedkope arbeidskracht bij. Iedereen blij.
Maar in de praktijk blijkt de stage voor zowel de werkgever als de stagiaire nogal eens niet aan de verwachtingen te voldoen. Bedrijven vinden bijvoorbeeld dat ze te veel tijd kwijt zijn aan begeleiding en dat ze maar weinig terugkrijgen voor die stagevergoeding. En studenten voelen zich op hun beurt soms aan hun lot overgelaten of hebben het gevoel dat ze onder hun niveau als een soort uitzendkracht worden ingezet. Dat moet anders, vindt stagestrateeg Maarten Brand, die daarom een boek schreef voor werkgevers: Het grote stageboek voor werkgevers – Alles over het vinden en binden van talent.

Onmisbaar voor de economie
Voor het mbo zijn er al meer dan 365.000 geregistreerde stageplaatsen en leerbanen. Voor het hbo en de universiteiten gaat het om naar schatting minstens 100.000 stageplekken, waarschijnlijk veel meer. Stages zijn dan ook onmisbaar voor de economie, studenten én bedrijven, dus het moet beter, zegt Maarten Brand: ‘Veel bedrijven kijken naar wat een stage hen op de korte termijn oplevert. Maar ik zie dat bedrijven hier een enorme kans laten liggen. Stages zijn een geweldig effectieve en voordelige manier om als eerste jonge talenten aan je te binden en jouw imago als (potentieel) werkgever op de kaart te zetten’. Een goede voorbereiding betaalt zich terug Stages beter benutten vereist dat bedrijven een stageplek anders moeten behandelen: ze moeten vlot geschreven vacatureteksten publiceren, kandidaten actief scouten en het hele bedrijf inrichten op het werken met jong talent. En vooral: van tevoren een goed stageplan hebben klaarliggen. Brand: ‘Zo’n voorbereiding is veel werk, maar met een slimme strategie goed te doen, ook als je geen professionele HR-afdeling hebt. Bovendien, als je alles tijdens de stage moet uitvogelen, kost het je
uiteindelijk veel meer tijd. Een goede voorbereiding verdient zich terug omdat stagiairs en begeleiders tevreden zijn en alles soepel loopt. Brand is ervan overtuigd dat bedrijven steeds beter hun best zullen doen: ‘De arbeidsmarkt is en blijft krap, dus steeds meer bedrijven zullen de waarde inzien van succesvolle stages.’

Het grote stageboek voor werkgevers – Alles over het vinden en binden
van talent (ISBN 9789461262950) verschijnt op 11 september en is te
koop voor 29,50 euro.
Postbus 308 www.haystack.nl 0418 – 680 180
5300 AH Zaltbommel pr@haystack.nl 06 – 30420187

Word nu lid van Netwerk BTB

Maak uzelf zichtbaar(der) bij ruim 11.000
ondernemers in de regio
Aanmelden
Click Me